En nettbutikk kan gi en god ekstrainntekt, og det kan være en spennende erfaring å prøve seg i denne bransjen. Noen tror det er vanskelig å starte en nettbutikk, men det trenger det ikke å være.Derimot må man ikke satse på nettbutikken som eneste inntektskilde, i hvert fall ikke i starten. Det kan ta litt tid før man tjener nok penger til at man kan leve av nettbutikken. Dersom man har bestemt seg for å prøve, finnes det mange sider som kan hjelpe med etablering og oppstart av bedriften.Før man etablerer en nettbutikk, er det viktig å sette opp en forretningsplan. Man må vite hva man vil selge, hva som er butikkens konsept og hvilke kunder man skal selge varene til. Det kan være lurt å gjøre en markedsundersøkelse for å se hvilke varer kundene er interessert i, og hvor stort markedet er. Man bør også vurdere hvor stor konkurransen er innenfor den aktuelle bransjen. Mange nettbutikker klarer seg veldig bra, og tjener gode penger. Både små og mindre butikker har nettsider der de selger produktene sine, og noen selger produktene sine bare på nett. Swiss Clinic på nett er en populær skjønnhetsside, og er et godt eksempel på hvordan en nettbutikk kan bygges opp.Når nettsiden skal lages, må man først og fremst tenke på brukervennlighet. Dersom siden er uoversiktlig og vanskelig å finne fram på, kommer brukerne til å gi opp før de bestiller en eneste vare. Brukerens behov skal alltid være i fokus. Det er lurt å bruke en norsk leverandør og ha norske knapper, tekster og betalingsløsninger. Norske kunder stoler mest på norske leverandører. Hvis man har et lavt budsjett, bør man bruke lite tid på design. Det finnes ferdige standardløsninger man kan bruke, og man bør heller bruke tid og penger på å skaffe kunder, i stedet for på design.Lag gode “Kontakt Oss” og “Om Oss”-sider der kundene kan lese om butikken. Bruk kjente logoer, merker og betalingsløsninger. Ha gode tekniske løsninger som gir deg oversikt over lageret, økonomien og leveringene. Siden må også være søkemotoroptimalisert, slik at kundene finner den. Presenter produktene på en informativ måte, og skriv om pris, kvalitet, størrelse, innhold, osv. Legg også ut gode bilder av produktet. Tilby flere fraktalternativer. Sist, men ikke minst, er det viktig å markedsføre butikken. Det smarteste, raskeste og rimeligste alternativet i dagens sammfunn er nok å bruke sosiale medier til dette.