Designets betydning for en nettside

Det finnes en hel vitenskap bak fenomenet webdesign. Hvordan du designer nettsiden din er svært avgjørende for om en kunde velger å bli på nettsiden din eller ikke.

Brukervennlighet er nøkkelordet her, ettersom en kunde i dagens digitaliserte samfunn forventer å finne raske svar på det han eller hun søker etter. En nettside bør derfor være oversiktlig og minimalistisk og uten forstyrrende elementer som ikke er nødvendige i det helhetlige inntrykket, men dette vil også variere noe, alt etter hvilket segment man designer for. En nettside bør altså være informativ og enkel å navigere rundt på for kunden, og bruken av bilder og farger har også mye å si for om en kunde velger ditt produkt eller ikke.

Noen eksempler på riktig bruk av webdesign

Asos er en nettbutikk som er et godt eksempel på hvordan en nettbutikk for klær bør se ut. Her ser man en strategisk bruk av svart og hvitt som skaper en seriøs, cool og oversiktlig look. Innslag av andre farger gjennom klærne som presenteres på siden gir et lekent og ungdommelig uttrykk, noe som gjør at kunden ønsker å kjøpe klærne og denne ungdommeligheten som følger med dem.

Innenfor spillsegmentet er det igjen andre regler som gjelder. For en spilleside er det viktig å gi et inntrykk av profesjonalitet overfor kunden, som for eksempel Norsk Casinoservices nettside, slik at kunden får tillit til siden. Men det er også avgjørende at denne seriøsiteten ikke går på bekostning av den spillegleden som siden også bør utstråle. Kunden må nemlig ønske å spille på siden, og da kan den ikke ha et kjedelig design, men tvert imot føre til at kunden ikke kan la være å spille akkurat på denne nettsiden.