Å lykkes som gründer.

Når man skal bygge et hus, så er det viktig å lage ei god skisse av huset før man kjøper tomt. Det samme kan sies når man skal investere i eget firma. Når man bygger huset må man starte med gravingen, legge til rette for grunnmuren av bygget før man kan se at huset tar form. På samme måte må man gjøre et skikkelig forarbeid som gründer, hvor man ser etter mulige fall-hull, sjekker marked eller behov for tjenesten man vil tilby og finner leverandører av varer man skal selge, eller utstyr som er nødvendig for å utføre din tjeneste til kunden.

Nå står grunnmuren på plass, og fasaden begynner å ta form. Man har brukt masse tid på å kontakte leverandører, mulige kunder, og utstyrsleverandører. Grunnverdiene til firmaet er skrevet, og man har snakket med skattemyndighetene og vet hva slags type foretak man skal lage, det eneste som står igjen er å skaffe kundene sine.

Det er flere måte å promotere sine tjenester på, alt etter hvilken målgruppe, type produkt og sesong man starter opp i. Eksempel på god promoteringskultur når det gjelder for eksempel nettbutikker eller andre nettsteder er å gjøre siden din SEO klar (SEO står for Search engine optimalization) – du kan finne mye informasjon om dette på nettet, og et lite søk på Google gir flere tusen resultater. Uansett hva slags firma man starter, så er det viktig å ha en nettside som demonstrerer hva firmaet gjør. Grunnen til dette er fordi folk nå har flere valgmuligheter, og uansett så må man regne med konkurranse. Det er da viktig å kunne bruke metodene nevnt nedenfor.

Sosiale medier som Facebook og Google har egne reklameavtaler på sine sider, og deres system går ut på at man betaler på klikk-basis. Det vil si at man ikke betaler for reklame før noen faktisk klikker seg inn på nettstedet ditt. – noe som igjen skaper trafikk- og SEO vil fungere bedre jo fler som skriver tilbakemeldinger eller gir dine produkter en karakter. Et nyhetsbrev med nye varer og tilbud er også veldig viktig når man driver nettbutikk.