Å lykkes på nett

Internet

De fleste har en gründer i seg, det er bare det å finne den og gjøre noe med det. I dag må du uansett bli synlig på nettet hvis du skal ha noen som helst sjans for å lykkes. En av de mest populære bransjene for tiden er nettbutikkene, som går ut på å selge varer på nettet, uten høye husleier og lokaler man må ta vare på.

Grunnen til dette er at det kun kreves en god og brukervennlig nettside og et lager man gjerne kan drive ut av sin egen kjeller eller garasje. Mange trenger allikevel å finne mer informasjon om SEO, nettsidedesign og ikke minst nettsikkerhet for å skape en god nettjeneste. Gode tips trenger ikke å være dyre, de finnes tilgjengelig på nett.

Finn ut hva som fungerer for deg

Nettsiden til Aker ASA, som fikk tildelt Farmandprisen i 2013, passer på å få med relevant informasjon så fort som mulig når du åpner siden, og presenterer det på en måte som gjør det forståelig ikke bare for investorer og andre bedriftskunder, men også vanlige besøkere som vil finne ut av hva Aker ASA gjør. Ved å sette all denne relevante informasjonen direkte på startsiden istedenfor i undermenyer lover siden å vise bredde for de som trenger å gå dypere. Å lykkes krever mye, uansett varer du velger å satse på.

Et godt sted å starte er alltid å se på andre nettsider som tilbyr varer og tjenester. En bransje som alltid må være innovativ for å gjøre det bra, er kasinobransjen. Et Malta-basert selskap som ble bygget opp fra intet er Betsafe, startet opp av en gjeng unge gründere fra Tromsø. Det har nå blitt kjøpt opp av Betssongruppen, på grunn av stor suksess og popularitet – noe som man umulig får uten en gjennomført og organisert nettside. For Betsafe, som tilbyr både odds, kasino og poker, er oversiktlighet og brukervennlighet på toppen av prioriteringslista. Hvis det man tilbyr er enklere kan man ofte komme unna med å være en smule mer rotete.

Byte, utvikleren av den tidligere nevnte Aker ASA-siden, viser egentlig essensen av det de tilbyr kun med en kreativ, humoristisk tegning i fokus på startsiden. De får unna hovedkonseptet bak bedriften så fort som mulig og inviterer til å se på eksempler av arbeid de har gjort istedenfor å bruke tid på å forklare. Resten av startsiden inneholder nylig oppdatert informasjon, blogg- og twitterposter, ment til å vise at de holder seg aktive.

Sosiale medier er et absolutt must i 2015, og kan være en flott og kostnadseffektiv strategi, spesielt hvis du er helt ny på markedet.