Nettbaserte firmaer med stor suksess.

Å gjøre suksess på nett er vanskelig. Man må jobbe hard for å få det til, være smart, og ha litt flaks på veien. Originalitet er også veldig viktig. Noen firmaer som gjør det veldig bra på nett er for eksempel finn.no, Facebook, norgesautomaten.com og betsafe.com

Finn.no

Finn.no er resultatet av et sammarbeid mellom regionsavisene Aftenposten, Bergens Tidene, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen. Dette startet allerede i 1996 og ble da kalt vis@avisen.

Avisene gikk sammen for å publisere folks rubrikkannonser på nett og de så fort interessen for dette økte drastisk de neste par årene. I 1998 åpnet finn.no dørene, da i en klassisk oransje farge. Det var enda ingen penger involvert, og hvis folk ville ha bilder av tingene sine på nettsiden måtte disse sendes med konvolutt og deretter bli skannet inn av medarbeidere på finn.no. 15 år etter er finn.no nå blitt Nordens største rubrikkannonsemarked, og svenske blocket ligger rett bak statistikkmessig.

Norgesautomaten.com

Norgesautomaten er en nettside drevet av det svenske firmaet Betsson AB, og drift er ifra Malta sør for Italia i middelhavet. Norgesautomaten opererer hovedsaklig med online casino, men tilbyr også andre underholdningstjenester som poker. Nettsiden ble lansert i 2006, og har alltid prioritert å gjenskape følelsen av de ekte norske spilleautomatene som var på butikker og barer før men nå er forbudt.

Facebook.com

Prakteksempel på hvordan enkelhet er oftest best må være Facebook. Denne nettsiden ble startet av den daværende studenten Mark Zuckerberg mens han studerte på Harvard. Det var først ment som en sosial nettside for studenter ved Harvard, men ble etterhvert åpnet for flere andre amerikanske skoler. Resten er en del av historien, og de fleste har en bruker der nå. Facebook er også en veldig bra plattform å promotere sine egne nettbaserte prosjekter.

Betsafe.com

Med slagord som “you can win on almost anything” eller “du kan vinne på omtrent alt” gjorde at Betsafe ble havnen for oddsspillere med en vri. Det var her man kunne spille på dronningen av Englands hattefarge under det kongelige bryllup for et par år siden. De har også hatt en veldig suksessrik promotering på TV, der humor har vært i fokus. Dette gjorde nok en stor del av suksessen deres, da spill og moro går hånd i hånd. De har også brukt svenske modeller som Victoria Silvstedt i sine reklamefilmer.

NetEent

NetEnt er en tjenesteleverandør for onlinecasinoer, og de fleste onlinecasinoer bruker deres spill på nettsidene deres. Det geniale med NetEnt er at de samler stor jackpoter ved at alle som bruker deres tjeneste er med på å fylle potten.